Salasanan vaihto itsepalveluna

Palvelun nimi

Salasanan vaihto itsepalveluna

Yhteystiedot

Tämän palvelun tuesta vastaa IT Service Desk.

Arabian/Otaniemen/Töölön kampukset: servicedesk@aalto.fi

Katso täydelliset yhteystiedot ja aukioloajat

Lyhyt kuvaus

Aalto IT:n tietokoneissa ja eri palveluissa käytettävät salasanat voidaan vaihtaa Aalto IT:n työasemissa, Outlook Web Access -palvelusta sekä pankkitunnuksilla salasanan vaihtosivustolla.

Palvelun tarkempi sisältö

Salasanan vaihto Aallon IT järjestelmässä:
Salasanan vaihto tehdään käyttöjärjestelmän omilla mekanismeilla.

Linux, Mac OS X ja unix koneissa komennolla passwd.

Windows-koneilla sisäänkirjautumisen jälkeen painamalla ctrl-alt-del ja valitsemalla Change password.

Salasanan voi myös vaihtaa itse kirjautumalla selaimella salasanan vaihtosivustolle osoitteessa https://password.aalto.fi ja tunnistautumalla joko pankkitunnuksilla tai HST-kortilla. Tämän jälkeen käyttäjä pyydetään hyväksymään käyttösäännöt, jonka jälkeen käyttäjä näkee tiedot omasta tunnuksestaan ja sähköpostiosoitteestaan ja voi valita alasvetovalikosta haluamansa tunnuksen ja vaihtaa tämän salasanan syöttämällä uuden salasanan kahteen kertaan ja painamalla nappia.

Salasanan vaihto TKK:n järjestelmässä:

Salasanan vaihto tehdään TKK:n järjestelmän unix-koneessa antamalla komento salasana ja valitsemalla avautuvasta valikosta, mikä salasana vaihdetaan. Tämän jälkeen pyydetään pääsalasana käyttäjän tunnistamiseksi, minkä jälkeen uusi salasana syötetään kahteen kertaan. Onnistuneesta salasanan vaihdosta tulee selkeä ilmoitus.

Omalta koneelta salasanan voi vaihtaa ottamalla SSH-yhteyden yleispalvelimeen. Itse salasanan vaihto tapahtuu samoin kuin edellä.

Salasanan vaihto TAIK:n järjestelmissä:

TaiK:n järjestelmissä on Onni ja TaiK-VPN.

Onnin salasanan voi vaihtaa itse Onnissa - taik.fi/onni - valitsemalla toiminnon Asetuksesi. Uusi salasana astuu voimaan parin sekunnin kuluttua.
Jos et tiedä tai muista Onni-salasanaasi, ota yhteys IT Service Desk:iin.

TaiK-VPN salasanaa ei voi vaihtaa itse. Salasanojen uusimispyynnöt voi osoittaa IT Service Desk:iin.

Palvelun rajaukset

Aalto-yliopiston salasanan vaihto itsepalveluna on asiakkaan käytössä ympärivuorokautisesti (24/7), paitsi vikatilanteiden tai huoltokatkojen aikana. Vikatilanteiden korjaus aloitetaan heti vian havaitsemisen jälkeen tai viimeistään seuraavana työpäivänä. Suunnitelluista huoltokatkoista ilmoitetaan erikseen Aalto Insidessa IT-palveluiden sivulla.

Aalto-yliopiston salasanan vaihtoa itsepalveluna käyttöä rajaavat Aalto-yliopiston käyttösäännöt, jotka palveluiden käyttäjien on hyväksyttävä. Käyttösääntöjen lisäksi palvelun käyttäjien tulee noudattaa Aalto-yliopiston virallisia IT-palveluihin liittyviä politiikkoja ja ohjeita. Palvelun käyttöä rajaavat käyttöehdot, politiikat ja ohjeet löytyvät Aalto Insidesta IT-palveluiden sivuilta.

Käyttöaste

Noin 40 salasanan vaihtoa päivässä, lukukauden alussa nousee 100-300 vaihtoon päivässä.

Päivystys

Ei päivystystä.

Muita liittyviä palveluita

Service Desk

Palvelukuvausta on viimeksi muutettu 4.6.2013 klo 10:05.