Opiskelijoiden äänen kuuleminen on tärkeä osa opetuksen ja koulutuksen kehittämistyötä sekä opiskeluun liittyvien palveluiden kehittämistä ja laadunvarmistusta. Kerättyä palauttetta käytetään eri tavoin ja eri tasoilla ja niiden hyödyntämiseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Myös opiskelijajärjestöt ja killat ovat kiinnostuneita palautteesta sekä kyselyistä ja hyödyntävät niitä. Tälle sivulle on koottu kuvauksia yliopistossamme kerättävästä opiskelijapalautteesta, sekä yleistä tietoa palautteen antamisesta ja sen hyödyntämisestä. Opintojen aikana sinulta pyydetään monenlaista palautetta. Sinulta kysytään palautetta orientaation sujumisesta koulujen omilla kyselyillä ensimmäisen opiskelusyksyn aikana. Jokaisella käymälläsi kurssilla kerätään kurssipalautetta. Valtakunnallinen kandipalaute puolestaan selvittää kandidaatintutkinnon valmistumisvaiheessa tyytyväisyyttäsi Aalto-yliopistoon ja kokemuksiasi opintojen sujumisesta. Valmistuessasi maisteriksi pyydämme vastavalmistuneiden kyselyllä (TEK, Suomen Ekonomit) mielipidettäsi opintojen sujuvuudesta ja suoritetusta tutkinnosta sekä työelämäkokemuksistasi suhteessa opintojen aikana kehittyneeseen osaamiseen. Lisäksi uraseurantakyselyllä saadaan arvokasta tietoa siitä, miten valmistuneet pärjäävät työelämässä. Opiskeluhyvinvointikysely on suunnattu 2. ja 4. vuoden opiskelijoille. Opiskelijat saavat siitä myös vastapalautteen. Opiskelijana sinulla on oikeus pyytää opettajilta palautetta, joka auttaa sinua parempiin opiskelusuorituksiin. Voit esimerkiksi kysyä neuvoa, millaisella vastauksella tai suorituksella olisit saanut paremman arvosanan. On myös tärkeää, että annat omalta osaltasi palautetta opettajille sekä vastaamalla kyselyihin että kertomalla kokemuksistasi. Opiskelijoilta saatu palaute auttaa kehittämään opetusta ja Aalto-ylipiston oppimisympäristöä. Opiskelijan antama palaute on merkityksellistä opetuksen kehittämisen näkökulmasta. Kun annat opetuksesta rakentavaa palautetta, kiinnitä huomiosi opetukseen tai muuhun oppimiseen vaikuttavaan toimintaan kurssilla. Positiiviset asiat ovat yhtä tärkeitä ja todellisia kuin kritiikkikin, joten kerro myös ne opettajalle. Kriittiset kommentit annetaan asiallisesti, ymmärrettävästi ja rakentavasti. Palautteen voi esittää myös kysymyksinä tai ehdotuksina esim. ”Voisiko harjoituksen x tilalle miettiä toista vaihtoehtoa?” Palautetta kannattaa antaa opettajalle myös kurssin aikana, jolloin opettajalla on mahdollisuus korjata tilanne ennen kuin kurssi päättyy. Joillakin kursseilla opiskelijoiden edustaja voi viedä yhteisesti kootun palautteen opettajalle esimerkiksi kurssin puolivälissä. Näin opettaja voi huomioida palautteen jo kurssin aikana. (Numminen A. & Talvio M. 2009. Hyvä oppimisilmapiiri ja opiskelijan kohtaaminen. Teoksessa S. Lindblom-Ylänne & A. Nevgi (toim.) Yliopisto-opettajan käsikirja.) Survey Target group Purpose Review of results Course feedback All students Quality of courses, workload, satisfaction, assesment of the course, motivation etc. Study wellbeing questionnaire (2017->) 2. year B.SC students and 1. year M.Sc students Well-being mapping: stress, self-efficiency, teaching arrangements etc. The student will get personal feedback (and tips for personal development) after filling the questionnaire. The Finnish Bachelor’s Graduate Survey (Kandipalaute) Bachelor level graduates at all Finnish Universities Quality of Bachelor level education at Finnish Universities (has an effect on U funding) Graduates Survey M.Sc. students at graduation 1) Quality of education 2) Placement at graduation 3) Salary Aarresaari Survey for M.Sc graduates M.Sc. 5 years after graduation 1) Employment quality and meaninfullness Aarresaari Survey for Doctoral graduates 1) Employment quality and meaninfullness Incoming exchange students: Orientation and Arrival Survey Exchange students Arrival services: - pre-arrival information packages - information during orientation etc. Outgoing exchange students: - Exchange report - EU-Survey Exchange students Incoming exchange student feedback survey Exchange students Student experience (services, housing, academic aspects) The international ISB survey is focused to the expectations and view of international studentsTervetuloa tutustumaan keskeisimpiin opiskelijapalautekyselyihin Aalto-yliopistossa!
Mistä palautettasi ja kokemuksiasi pyydetään?
Miten annan rakentavaa palautetta?
Keskeisimmät opiskelijapalautekyselyt
Muut kyselyt
Yhteenveto opiskelijapalautekyselyistä
2) Career development
3) Satisfaction on the degree3 years after graduation
2) Career development
3) Satisfaction on the degreeBIZ Placement Survey M.Sc. students 1 year after graduation 1) Placement at graduation
2) Satisfaction on the degree
3) Student career guidanceOrientation feedback BSc / MSc / exchange students New students after orientation National Finnish Student Health and Wellbeing Survey (Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus, KOTT) Sample of degree students Produces comprehensive and regular data (every four years) on the welfare of students nationally. The survey is conducted by the Finnish Institute for Health and Welfare (THL). The results are discussed at the university level.
See also the public results in https://thl.fi/en/web/thlfi-en/research-and-expertwork/population-studies/the-finnish-student-health-and-wellbeing-survey-kott-International student barometer (ISB) International students Used on university level for improving the experiences of international students. Aalto last participated in 2014. The survey is conducted by i-graduate. See also: http://www.i-graduate.org/services/international-student-barometer/ OTUS Student Barometer Degree students OTUS Student Barometer is a survey which is used in work to develop student wellbeing, student activities, the quality of teaching, higher education internships, studies and reports on working life and living, and educational institutions, among other things. Student Barometer is conducted by the Research Foundation for Studies and Education Otus. The survey is conducted nationally every three years (last times 2016, 2019, 2022).