Kevään 2020 AllWell?-opiskeluhyvinvointikysely oli auki helmikuussa kaikille Aallon ensimmäisen vuoden maisteri- ja toisen vuoden kandiopiskelijoille. Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille!

Alustavia havaintoja tuloksista

48% kohderyhmän opiskelijoista vastasi AllWell?-opiskeluhyvinvointikyselyyn. Joissakin Aallon ohjelmissa vastausprosentti oli jopa 90. Alustavien analyysien mukaan opiskelu-uupumusriskissä olevien opiskelijoiden määrä on pysynyt Aallossa ennallaan: edelleen n. 20% Aallon opiskelijoista on riskissä uupua, kansallisen vertailuluvun ollessa n. 10%. Vaikuttaisi siltä, vuosien 2017-2020 aikana positiivista kehitystä on kuitenkin tapahtunut sekä opiskelijoiden ajanhallintataidoissa että opetuksen linjakkuudessa (esimerkiksi oppimistavoitteiden selkeydessä ja siitä, miten annetut tehtävät liittyvät siihen, mitä opiskelijan odotetaan oppivan).

Mitä seuraavaksi?

Kyselyyn vastanneet opiskelijat saivat vastapalautteen kyselyn sulkeuduttua. Tänä vuonna vastapalaute opiskelijoiden keskimääräisistä vastauksista lähetettiin ensimmäistä kertaa myös ohjelmiin. Vastapalaute antaa vinkkejä opiskeluhyvinvoinnin parantamiseen sekä opiskelijan että opetuksen näkökulmasta.

Tulokset analysoidaan maaliskuussa ja niistä raportoidaan huhtikuun aikana. AllWell? tulee tarjoamaan tilaisuuksia tulosten käsittelyyn ja toimenpiteiden suunnitteluun yhdessä ohjelmajohtajien, opiskelijoiden ja muun henkilökunnan kanssa. Kouluissa ja ohjelmissa tehdystä opiskeluhyvinvointia parantavasta kehitystyöstä viestitään opiskelijoille.


AllWell? tekee yhteistyötä AYY:n kanssa.


Lue lisää opiskeluhyvinvoinnin parantamisen eteen tehdystä työstä Aallossa
Kysymykset: allwell@aalto.fi

***

Spring 2020 AllWell? questionnaire was open in February to all Aalto 1st year master's and 2nd year bachelor's students. AllWell would like to warmly thank everyone who replied!

Preliminary observations of the results

48% of students in the target group replied to AllWell? study well-being questionnaire. In some programmes, the response rates were up to 90%. According to the preliminary analysis, the amount of Aalto students who are in the risk of having study related burnout has stayed more or less the same (approximately 20%). National study burn out risk rate is about 10%. However, it seems like there is a positive trend (based on data from 2017-2020) when it comes to students’ organized studying and the alignment of teaching (e.g. clearer learning objectives and clearer communication on how given tasks are related to what the student is supposed to learn).   

What next?

In February, the students who replied to the questionnaire received personal feedback. Previously, we have only sent the personal response to feedback to the students, but this year we sent a summary of it also to the programmes. The response to feedback offers tips for enhancing student wellbeing from both, student and teaching points of view.


AllWell team analyzes the data in March and will report the results during April. AllWell will offer possibilities to discuss the results together with the heads of programmes, students and other staff and faculty. The development work done in schools and programmes will be communicated to students.


AllWell works in cooperation with Aalto student union AYY.


Read more about the work already done in Aalto to enhance study well-being

If you have any questions, please contact allwell@aalto.fi


***

Vårens AllWell?-enkät om välbefinnande under studierna var öppen i februari och riktade sig till alla första årets magisterstuderande och andra årets kandidatstuderande vid Aalto-universitetet. Tack till alla som svarade på enkäten!

Preliminära resultat

AllWell?-enkäten besvarades av 48 % av de studerande. Inom en del utbildningsprogram var svarsprocenten så hög som 90 %. Enligt preliminära analyser är andelen studerande som löper risk för att drabbas av studierelaterad utmattning vid Aalto-universitetet på samma nivå som tidigare: ungefär 20 % av de studerande vid Aalto-universitetet löper risk för att drabbas av utmattning, medan andelen är ungefär 10 % på nationell nivå. När det kommer till de studerandes färdigheter i tidsanvändning och samordningen i undervisningen verkar det dock ha skett en positiv utveckling under 2017–2020. Till exempel har lärandemålen blivit tydligare och det finns en tydligare koppling mellan kursuppgifterna och det som de studerande förväntas lära sig.

Vad är nästa steg?

De studerande som besvarade enkäten har fått personlig återkoppling efter att enkäten stängdes. I år fick även utbildningsprogrammen för första gången ta del av information om hur de studerande hade svarat på frågorna i genomsnitt. Återkopplingen ger en fingervisning om hur välbefinnandet hos de studerande kan förbättras ur både den studerandes och undervisningens synvinkel.


Resultaten analyseras i mars och rapporteras i april. AllWell? kommer att erbjuda möjligheter till behandling av resultat och planering av åtgärder tillsammans med ledarna för programmen, de studerande och den övriga personalen. De studerande informeras om vilka åtgärder som vidtas vid högskolorna och inom programmen i syfte att förbättra de studerandes välbefinnande.


AllWell? samarbetar med AUS.


Läs mer om arbetet för att främja de studerandes välbefinnande vid Aalto-universitetet
Frågor: allwell@aalto.fi