På svenska | In English

Sivua päivitetty 3.5.2021

Tälle sivulle kootaan koronavirukseen liittyviä, erityisesti opiskelua koskevia kysymyksiä ja vastauksia.

Opetus- ja tenttijärjestelyt

Mitä teen, jos saan altistumisketjujen jäljityksen tai Koronavilkku-sovelluksen kautta ilmoituksen mahdollisesta altistumisesta? (päivitetty 29.9.2020)

  • Jos saat altistumisketjujen jäljityksen tai Koronavilkku-sovelluksen kautta ilmoituksen mahdollisesta altistumisesta, sinulla on perusteltu syy olla poissa kampukselta. Tämä tarkoittaa karanteeninomaista toimintaa: vältä tarpeettomia ihmiskontakteja, älä saavu kampukselle, älä osallistu lähiopetukseen tai tapahtumiin. Koronatestauksen osalta noudata terveysviranomaisten ohjeita https://www.yths.fi/ajankohtaista/2020/ajankohtaista-koronaviruksesta/
  • Toivomme tällaisessa tilanteessa sinulta yhteydenottoa. Sen avulla saamme mahdollisimman nopeasti viestin opettajille, joiden kursseilla on poissaolijoita, ja auttaa heitä suuntaamaan vaihtoehtoisia suoritustapoja tarvitseville.
  • Toimi näin:
    • Ota yhteyttä confidential.corona@aalto.fi -osoitteen kautta ja kerro viestissäsi ne kurssit, joille olet ilmoittautunut opiskelemaan nyt syksyllä. 
    • Confidential.corona@aalto.fi on sähköpostiosoite, jonka lukijoina on vain erikseen nimetyt kontaktihenkilöt korkeakoulujen Oppimispalveluista. Viestit käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti. Terveydentilaa koskevia tietoja tai siihen liittyviä todistuksia ei saa liittää viesteihin mukaan.

Miten erityistilanteissa joustetaan (esim. pienet lapset kotona, opiskelu mahdotonta tiettyyn aikaan)?  

  • Ymmärrämme etäopiskelun haasteet hyvin, ja opiskeluun pyritään järjestämään joustoa. Yliopisto suosittelee opettajia tallentamaan kurssien luennot, jotta niitä olisi mahdollista katsoa myös jälkikäteen. Voit kysyä tätä mahdollisuutta kurssisi opettajalta. Myös kurssitöiden palautusajoissa joustetaan mahdollisuuksien mukaan.  

Muutetaanko kurssien arviointiasteikkoja koronatilanteen takia hyväksytty-hylätty asteikolle? Miten mahdollisten uusintasuoritusten kanssa toimitaan? 

  • Pääsääntöisesti kurssien arvosteluasteikot pysyvät ennallaan. Kevään kurssien osalta on mahdollista muuttaa kurssin arvosteluasteikkoa 1-5 -asteikosta hyväksytty/ hylätty -asteikkoon korkeakoulun päätöksellä. Tämä on poikkeusjärjestely koronapandemian ajan 31.7.2020 asti. Jos opiskelija suorittaa kurssin uusintatentin syyslukukaudella 2020, noudatetaan opetussuunnitelmassa vahvistettua asteikkoa eli 1-5 -asteikkoa ja tällöin arvosana annetaan tällä asteikolla. Numeroasteikko ajaa yli hyväksytty/hylätty -arvosteluasteikon, eikä opiskelija voi valita, kumpaa arvosanaa hän käyttää.  

Terveys ja hyvinvointi

Kenen kanssa voin keskustella huolistani? 

Epäilen tai pelkään koronavirustartuntaa. Mistä löydän lisätietoa?

Mistä löydän englanninkielistä lisätietoa Suomen julkisesta terveydenhuollosta koronavirusepidemian aikaan?

Opintojen viivästyminen

Miten opintotuelleni käy, jos opintojeni suorittaminen viivästyy tässä tilanteessa? 

  • Opetusta pyritään järjestämään normaalissa aikataulussa etäopintoina. Kela on kuitenkin myös tiedottanut, että opintotukisäännökset mahdollistavat koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen huomioimisen opintotuen enimmäisajoissa ja opintojen riittävässä edistymisessä. Seuraa Kelan omaa tiedotusta asiasta: https://www.kela.fi/korona#Ajankohtaiset%20tiedotteet

Opintoni viivästyvät pandemian aiheuttamien opetusjärjestelymuutosten takia. Miten se huomioidaan lisäaikahakemuksissa? (päivitetty 17.4.)

  • Pandemian takia tehdyistä opetusjärjestelyistä kevätlukukaudella 2020 on voinut koitua viivästyksiä opiskelijoiden opintojen etenemiseen. Valtioneuvoston väliaikaisia rajoituksia koskevien asetusten (VnA 126/2020 ja VnA 191/2020) mukaisesti tämä huomioidaan lisäaikaa koskevissa päätöksissä.
    Lue lisää

Tilat ja palvelut

Katso uusimmat ohjeet Koronavirus - tietoa opiskelijalle


Toimivatko opiskelijoiden palvelupisteet normaalisti? (päivitetty 23.9.2020)

  • Yliopiston tilat ovat rajoitetusti opiskelijoiden käytössä 31.8.2020 lähtien. Yhteenveto opiskelun tukipalveluista ja opiskelijoiden opintotuesta löytyy Intossa. 
  • Harald Herlin -oppimiskeskus on avoinna rajoitetusti ma-pe, ks. tarkemmat tiedot https://www.aalto.fi/fi/oppimiskeskus/palvelumme-poikkeustilanteen-aikana
  • Opiskelijoiden yleispalvelupiste Starting Point on 3.5.2021 lähtien avoinna Vihta-ajanvarauksella: https://secure.vihta.com/public-ng/aalto/#/reservation?resource=startpoi. Voit varata 15 minuutin tapaamisen ajalle ma-pe klo 12-15. Starting Point sijaitsee Kandidaattikeskuksessa (Otakaari 1), huoneessa Y-199 A. Sieltä saat yleistä opintoihin liittyvää neuvontaa ja tarvitessasi esim. läsnäolotodistuksen tai opintosuoritusotteen. Starting Pointin tavoitat myös puhelimitse 029 442 9280 (ma-pe klo 9-15) tai sähköpostitse opiskelijapalvelut@aalto.fi.

  • Muut opiskelijoiden palvelupisteet (hakijapalvelut, Avoin yliopisto, korkeakoulut ja Starting Point of Wellbeing) siirtyvät toistaiseksi toimintamalliin, jossa kasvokkaista asiakaspalvelua ei järjestetä, vaan asiointi tapahtuu puhelimitse tai palveluosoitteiden kautta. Aallon ulkopuolisten palveluntarjoajien osalta menetellään palvelun tarjoavan organisaation periaatteiden mukaisesti. Lisäksi ohjeistetaan erikseen erikoistilanteet, esimerkiksi valintoihin liittyvien ennakkotehtävien palauttaminen. 

Miten erityistiloja vaativa opetus (työpajat, labrat, jne.) järjestetään? 

  • Opettaja antaa lisätietoa kurssin MyCourses -sivun kautta. Pyritään mahdollisuuksien mukaan järjestämään etätyöskentelyllä.

Miten ARTSin kursseihin liittyvä välinelainaus toimii?

Missä voin tulostaa opintoihin liittyviä tiedostoja yliopiston ollessa suljettu?  

  • Tulostaminen kampuksella on yliopiston tilojen avauduttua mahdollista yliopiston opiskelijoille. Lista käytettävissä olevista Printing Point -tulostimista on sivulla https://www.aalto.fi/fi/palvelut/tulostimien-sijainnit-printingpoint.

    Tulosteiden postituspalvelu on tarkoitettu niille Aalto-yliopiston opiskelijoille, joiden ei ole mahdollista tulla kampukselle esimerkiksi riskiryhmään kuulumisen vuoksi. Palvelu on maksuton. Tilaathan vain ehdottoman tarpeellista opintoihisi liittyvää materiaalia!  Lue lisää >>
    (päivitetetty 16.9.2020)
  • Monet yksityiset toimijat järjestävät tulostuspalveluita myös epidemian aikana. Esimerkiksi Unigrafia tarjoaa tulostuspalvelun myös kotiintoimitettuna. Unigrafian ja muiden yksityisten palveluiden käyttäminen on kuitenkin opiskelijalle maksullista. 

Kirjastopalvelut

Miten voin lainata kirjoja/materiaalia kirjastosta? (päivitetty 3.5.2021)

  • 3.5. alkaen asiakkaat voivat noutaa tarvitsemansa materiaalit itse hyllystä ripeästi. Kirjat lainataan automaatilla tai asiakaspalvelupisteessä aulassa.

Miten pääsen lukemaan opinnäytteitä?

  • Jos haluat päästä tutkimaan opinnäytteitä, löydät niiden tiedot Aaltodoc-opinnäyteportaalista https://aaltodoc.aalto.fi/. Jotkin opinnäytteet ovat saman tien luettavissa Aaltodocissa pdf-tiedostoina. Jos pdf-tiedostoa ei ole, voit pyytää sen itsellesi lähettämällä sähköpostia osoitteeseen oppimiskeskus@aalto.fi. Lähetämme sen sinulle sähköpostin liitteenä, jos se vain on hallussamme.

  • Arkistoituja opinnäytteitä, joista on olemassa vain painettu versio, voi tulla rajoitetusti lukemaan Oppimiskeskukseen. (päivitetty 3.5.2021)

  • Lisätietoja: https://www.aalto.fi/fi/oppimiskeskus/palvelumme-poikkeustilanteen-aikana

International students

See the page in English

Vaihto-opiskelu

Minut on valittu vaihtoon syksyksi 2021. Voinko lähteä vaihtoon? (päivitetty 12.3.2021)

  • Aalto-yliopiston linjaukset ovat tulossa kevään aikana.

Minut on valittu vaihtoon kevääksi 2021. Voinko lähteä vaihtoon? (päivitetty 9.12.2020)

  • Aalto-yliopisto suosittelee kevään 2021 vaihto-opiskelun suorittamista virtuaalisena (etäopiskeluna), mikäli kohdeyliopisto sen mahdollistaa. Lopullinen päätös vaihtokohteeseen lähtemisestä jää kuitenkin opiskelijalle. Lisätietoja

Minulle on maksettu vaihto-apurahan ensimmäinen osa, enkä ole päässyt lähtemään. Pitääkö apuraha palauttaa?   

  • Kyllä, apurahan ensimmäinen osa pitää tällöin palauttaa. Ole yhteydessä koulusi oppimispalveluiden vaihtokoordinaattoriin. (päivitetty 12.3.2023)

Lukuvuosimaksut

Olen lukuvuosimaksuvelvollinen opiskelija ja huolissani valmistumisesta. Mistä saan lisätietoa, miten koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne vaikuttaa tilanteeseeni?

Opiskelijavalinnat

Mistä löydän lisätietoa opiskelijavalintoihin liittyen?

IT-palvelut, ohjelmat ja etäkäyttö

Kuinka saan yliopiston koneilla olevia ohjelmistoja (esim. Aspen) käyttööni?

Opiskelussa tarvitsemani ohjelmat ovat liian raskaita käytössäni olevalle tietokoneelle. Miten saan käyttöön tehokkaamman tietokoneen?  

  • Virtuaaliympäristön vdi.aalto.fi (VDI, eli Virtual Desktop Infrastructure) avulla saat käyttöösi heikompitehoisellakin koneella Aallon työasemaympäristön. VDI:n kautta voit käyttää monia Aallon lisensoimia ohjelmia, mutta pystyt myös käyttämään raskaita ohjelmia, johon oman tietokoneesi kapasiteetti ei riitä.  Lisätietoa VDI:n käytöstä: aalto.fi/vdi tai ongelmatilanteissa sähköpostitse: servicedesk@aalto.fi.
  • Joitakin Windows-luokkakoneita voi käyttää etänä. Ohjeet luokkakoneiden etäkäyttöön: https://www.aalto.fi/fi/palvelut/windows-luokkakoneiden-etakaytto (päivitetty 8.6.2020)

Voiko Aalto-yliopisto lainata minulle tietokonetta siksi ajaksi, kun tietokoneluokissa ei voi työskennellä?  

 Voinko käyttää Adoben ohjelmistoja kotoa, kun en pääse kampukselle?  

Minua huolettaa Zoomin ja muiden etätyövälineiden tietoturva. Onko Zoomia turvallista käyttää?   

  • Aallon käyttämä Funet Miitti (Zoom) -palvelu eroaa yleisestä Zoom-palvelusta siten, että se toteutetaan yhteispohjoismaisesti noudattaen Suomen lakia ja eurooppalaista tietosuojasääntelyä. Aalto-yliopiston IT-palvelut on arvioinut käytön riittävän turvalliseksi, jos käyttäjä huolehtii ohjelmiston päivitysten ajantasaisuudesta. Lue lisää Aalto-yliopiston lausunnosta liittyen Zoomin tietoturvaan: https://www.aalto.fi/fi/uutiset/lausunto-zoomin-tietoturvasta  

Mistä löydän ohjeita Microsoft Teamsin käyttöön?