På svenska | In English

Täältä löydät listan kursseista, työpajoista ja verkkokursseista. 


Järjestämme opiskelijoille Zoom-pohjaisia viikottaisia etätyöpajoja ja webinaareja liittyen hyvinvointiin ja opiskeluun tässä koronaepidemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa.

Lue lisää näistä työpajoista MyCourses-sivulta: https://mycourses.aalto.fi/course/view.php?id=26856&section=1


Kurssit ja työpajat Otaniemen kampuksella (keväällä 2020 etäyhteyksiä hyödyntäen):


 UUTTA: Tiistaisin klo 10.15-11.00 mindfulness-tuokio Aallon opiskelijoille Zoomissa, alkaen 14.4

Tiistaisin klo 10.15-11.00 mindfulness-tuokio Aallon opiskelijoille Zoomissa

 

Mindfulness tarkoittaa hyväksyvää tietoista läsnäoloa ja auttaa meitä havainnoimaan ympäristöä sekä omia ajatuksia, tunteita ja kehon tuntemuksia juuri sellaisina kuin ne ovat. Säännöllinen mindfulness-harjoittelu auttaa vähentämään stressiä ja ahdistusta sekä lisää itsetuntemusta. Mindfulness-harjoittelun avulla voit vahvistaa arjen rutiineja myös tässä poikkeustilanteessa

 

Mindfulness-tuokiot koostuvat muutamasta harjoituksesta, joita ohjaavat Aallon opintopsykologit Minna Nevala ja Sanni Saarimäki. Sinun ei tarvitse muuta kuin saapua paikalle Zoomiin hiukan ennen tuokion alkua (varmistathan, että mikkisi on poissa päältä ja että olet itse rauhallisessa paikassa). Halutessasi voit osallistua kaikkiin tai vain yksittäisiin mindfulness-tuokioon. Emme edellytä sinulta mitään ennakkotietoja mindfulnessista. Tuokion lopussa on mahdollista halutessaan keskustella chatissa ohjaajien kanssa.

Milloin: Huhti-toukokuussa joka tiistai 14.4.-26.5.2020 välisenä aikana klo 10.15-11.00.

Missä: Zoomissa https://aalto.zoom.us/j/876551438

 

Lue lisää mindfulnessista esim. täältä: https://into.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=328009

 

Olet lämpimästi tervetullut! 😊


 Ilmastonmuutos ja tunteet - työpajat IN ENGLISH

Climate change and emotions – Workshops for Aalto students

This group workshop is specifically aimed for Aalto students. We will focus on emotions and thoughts, concerning climate change and environmental crises, and how to live with that burden. Are there ways to maintain your own balance and resilience, and be mindful, whilst trying to cope with a constant stream of bad news and a feeling that so much more needs to be done? Together, we will create a safe place for sharing thoughts, connecting with others and finding our own ways face the emotions caused by the climate threat. The workshop consists of group discussions on specific themes as well as mindfulness-based practices.

However, we will not be teaching one another how to live in an eco-friendly way or argue what actions should be taken to solve climate change. This means you can join the workshop without fear of judgement, no matter what your personal views or actions concerning these issues are, as long as you remain nonjudgmental towards others as well.

The workshop is led by study psychologists Sanni Saarimäki and Merita Petäjä. Language is English.

When: 23.4.2020, at 9.00-11.00 (at Otakaari 1).

Sign up by e-mail (sanni.saarimaki@aalto.fi). Deadline for sign-up: 16.4.2020


 Apua etäopiskelun ajanhallintaan -ryhmä KEVÄÄLLÄ 2020

Apua etäopiskelun ajanhallintaan –ryhmä KEVÄT 2020


> Onko vaikea luoda rytmiä ja rutiinia arkeen ja opiskeluun tässä poikkeustilanteessa?

> Tuntuuko siltä, että raja opintojen ja vapaa-ajan välillä on häilyvä?

> Jäävätkö tehtävät roikkumaan kun ei ole ketään vahtimassa tuleeko tehtyä?

> Huomaatko ajattelevasi, että aika ei tunnu riittävän kaiken tekemiseen?

> Venyykö to do –lista usein hallitsemattoman pitkäksi?


Jos vastasit yhteenkin edellisistä kysymyksistä kyllä, meillä on sinulle apu! Aallon opintopsykologit järjestävät huhti-toukokuussa ajanhallintaryhmän (Zoomia ja MyCourses-alustaa hyödyntäen), jonka aikana perehdymme juuri näihin kysymyksiin ja etsimme ratkaisuja etäopiskelun haasteisiin.


Mitä? Ajanhallinnan ryhmässä tarkastellaan omaa ajankäyttöä osana itsensä johtamisen taitoja, opetellaan ajankäytön suunnittelua ja aikataulussa pysymistä erityisesti etäopiskelun näkökulmasta. Lisäksi harjoitellaan yleisimpien ajankäytön haasteiden selättämistä. Ryhmään osallistumisesta ei saa opintopisteitä.

Miksi? Ajanhallinta on yksi tärkeimmistä työelämätaidoista – sen harjoittelu on olennainen osa korkeakouluopintoja. Kun ajanhallinta toimii, arki on sujuvampaa, stressitasot laskevat ja löydät aikaa asioille, jotka ovat sinulle kaikista tärkeimpiä. Tässä tilanteessa lähes kaikki tapahtuu etäyhteyksiä hyödyntäen, ja se luo oman haasteensa ajanhallinnalle.

Kesto? Ryhmään sisältyy kolme tapaamista Zoom-alustalla ja sen kesto on yhteensä neljä viikkoa. Tapaamiset ovat torstaisin 16.4., to 23.4., to 7.5. klo 12.00-14.00 Ryhmätapaamisten välillä työskennellään MyCourses-alustalla, eli väliviikolle on kotitehtäviä.

Kuka ohjaa? Ryhmän ohjaavat Aallon psykologit Sanni Saarimäki ja Henna Niiva.

Ilmoittautuminen? Webropolin kautta: https://link.webropolsurveys.com/S/3B2229D15946F91F (Ilmoittautumisen yhteydessä on kaksi ennakkokysymystä, joihin vastaaminen vie noin. 10 min). Ilmoittaudu viimeistään pe 10.4 klo 16.00 mennessä.

Ryhmään otetaan max. 12 Aallon opiskelijaa.



 Power of Imperfection in Writing, kevät 2020

Tunnistatko itsekriittisiä ajatuksia, jotka haittaavat kirjoittamista? Onko kirjoitusprosessisi jumissa? Tai vaikeuksia aloittaa? Joskus omat vaatimuksemme haittaavat kirjoitustyön etenemistä ja toisinaan muilta saatu kritiikki voi tuntua lamaannuttavalta.

Kriittinen mielemme pyrkii auttamaan meitä hyviin suorituksiin, mutta liian perfektionistiset tavoitteet voivat myös olla etenemisen esteenä. Itsemyötätuntotaitojen vahvistaminen voi auttaa meitä yli kirjoittamisen jumeista.

Työpajassa teemme itsemyötätuntoa vahvistavia mindfulness-pohjaisia harjoituksia.

Työpajassa on viisi kokoontumiskertaa ja työpaja on suunnattu erityisesti pro gradu -tutkielmaa, diplomityötä tai väitöskirjaa parhaillaan tekeville opiskelijoille. Työpajan vetäjinä toimivat psykologit Merita Petäjä ja Minna Nevala. Työpaja on englanninkielinen. Työpaja pidetään Zoomin kautta.


Kokoontumisajat:

Keskiviikko 22.4. klo 9:00-11:00

Keskiviikko 29.4. klo 9:00-11:00

Keskiviikko 6.5. klo 9:00-11:00

Keskiviikko 13.5. klo 9:00-11:00

Keskiviikko 20.5. klo 9:00-11:00


Ilmoittautumiset (15.4. mennessä) ja lisätiedot:  sähköpostilla opintopsykologi@aalto.fi



Aallon Mycourses-verkkokurssit ja nettimateriaalit

 Verkkokurssi: Tuumasta toimeen - Aikaansaamisen aakkoset

Vetkutteletko ja viivytteletkö tehtävien tekemistä? Koetko ehkä olevasi aikaansaamaton? Tuntuuko, että aika menee hukkaan? Jos kyllä, ei hätää, olet todennäköisesti ihan normaali yliopisto-opiskelija: Lähes kaikki opiskelijat yliopistossa ovat ajoittain aikaansaamattomia. Jos aikaansaamattomuus kuitenkin vaivaa sinua ja haluaisit oppia olemaan aikaansaavempi, hyppää mukaan tämän verkkomateriaalin pariin, ja opi itsestäsi ja siitä miten voit saada paremmin aikaan.

Aikaansaamisen aakkoset - materiaalipaketti sisältää tietoa aiheesta, sekä erilaisia tehtäviä, jotka auttavat aikaansaamisessa. Tehtävät ovat erityisen tärkeitä juuri tässä aiheessa: aikaansaaminen on taito, jota pitää harjoitella käytännössä. Aikaansaamattomalle käy helposti niin, että tehtäviin ei tule tartuttua tiedosta ja hyvistä aikomuksista huolimatta. Näin voi käydä myös tämän verkkomateriaalin kohdalla. Siksi on erityisen tärkeää, että tartut tämän verkkomateriaalin tehtäviin.

Materiaalipaketti koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa (Mistä aikaansaamattomuudessa on kysymys?) käsitellään aikaansaamattomuutta ilmiönä sekä erilaisia aikaansaamattomuuten vaikuttavia tekijöitä. Sen avulla voit oppia ymmärtämään paremmin mistä juuri sinun aikaansaamattomuudessasi voi olla kysymys. Toisessa osassa (Tehtäviä, jotka auttavat saamaan aikaan!) on erilaisia näkökulmia ja tehtäviä, joita tekemällä harjoittelet aikaansaamista ja samalla oppit saamaan aikaan.

Kurssi löytyy MyCourses -alustalta https://mycourses.aalto.fi/course/view.php?id=19267

 Verkkokurssi: Tuumasta toimeen - Ajanhallinnan aakkoset

Tervetuloa Tuumasta toimeen - Ajanhallinnan aakkoset

Ajanhallinnan ja kalenterin käytön opettelu kuulostaa tylsältä ja puuduttavalta, ja monesti se laitetaan samaan sarjaan oman arjen budjetin teon kanssa. Miksi käyttää aikaa sellaisen opetteluun? Kuulostaako tutulta: "Osaanhan minä suunnitella, mutta ongelmani on aikaansaaminen!", "Suunnittelen kyllä, mutta aika ei riitä kaikkeen mitä pitäisi tehdä!" Tällä verkkokurssilla pureudutaankin ajanhallinnan avulla noihin kahteen yleiseen ongelmaan: liikaa tekemistä tai vaikeuksia saada aikaan. Ajanhallinta ei ole vain velvollisuuksien hoitoa, vaan sen kautta sinulle tulee näkyväksi se, mihin aikasi oikeasti menee ja miksi. Taustalla on tärkeä, ehkäpä ihmisyyden tärkein kysymys: mihin aikasi käytät tällä pallolla kun elämä on rajallista? Kalenteri kertoo paljon siitä, mihin aikasi todellisuudessa menee. Vastaako kalenterin sisältö sitä, mitä arvostat ja mikä on sinulle tärkeää? Viekö se kohti jotain sinulle merkityksellistä? Jos ei, minkä pitäisi muuttua? 

Tämä verkkokurssi tarjoaa mahdollisuuksia:

- tarkastella omaa ajankäyttöäsi osana itsensä johtamisen taitoja

- opetella ajankäytön suunnittelua ja aikataulussa pysymistä

- oppia uusia taitoja ja kerrata jo osaamaasi

Mistä tämä materiaali löytyy?

Mycourses-sivulta: https://mycourses.aalto.fi/course/view.php?id=19499

Miksi tällä kurssilla kannattaa tehdä myös tehtäviä?

Tehtävät voivat aluksi tuntua työläiltä, mutta niiden avulla opiskelijat ovat saaneet konkreettisia muutoksia arkeensa. Pelkästään ajanhallinnasta lukeminen ilman tekoja on sama kuin pänttäisit ravinto-opasta muuttamatta mitään ruokavaliossasi tai juttelisit personal trainerin kanssa säännöllisesti koskaan menemättä varsinaisesti toteuttamaan saamiasi ohjeita salille. Otathan siis aikaa kotitehtäville!


 Verkkokurssi: Power of Imperfection

Tämä kurssi voi sopia sinulle, jos...

  • Huomaat, että usein väsytät itsesi tai olet henkisesti kovilla
  • Ajatukset itseäsi kohtaan ovat kriittisiä ja arvioivia
  • Piiskaat itseäsi yhä kovempiin suorituksiin ja vaadit itseltäsi enemmän kuin keneltäkään muulta
  • Olet muuten vain tyytymätön elämääsi tai sinun on vaikea saada yhteyttä tunteisiisi
  • Haluat tutkia, mitä itsemyötätunto oikein on

Kun olet ystävällinen itsellesi, voit elää täydesti, pelkäämättä etkä uuvu. Ystävällisyys itseä kohtaan toimii polkuna menestykseen, koska ystävällisyys auttaa sinua suuntautumaan uudelleen kohdatessasi esteitä ja vaikeuksia. Pystyt paremmin kohdata vaikeat tunteesi tai hankalan palautteen ja löydät itsestäsi voimia yrittää uudelleen.

Myötätunto auttaa paremmin kuin kova itsekritiikki, vaikka oletkin ehkä tottunut ajattelemaan, että olemalla ankara itsellesi pääset parhaisiin suorituksiin. Myötätunnon puute saattaa näkyä perfektionismina, omien saavutusten vähättelynä tai vetkutteluna ja näin estää sinua olemasta paras mahdollinen itsesi!

Tämä kurssi koostuu mindfulness-harjoituksista, joiden avulla voimme kehittää hyväksyvää ja myötätuntoista suhtautumista itseemme. Mindfulness tarkoittaa hyväksyvää tietoista läsnäoloa ja auttaa meitä havainnoimaan ympäristöä sekä omia ajatuksia, tunteita ja kehon tuntemuksia juuri sellaisina kuin ne ovat.

Kurssi löytyy MyCourses -alustalta https://mycourses.aalto.fi/course/view.php?id=19559


 Verkkokurssi: Mindful Tools for Stress Management
Kaipaatko työkaluja stressin ja ahdistuksen vähentämiseen? 

Mindful Tools for Stress Management –itseopiskelumateriaalin avulla

  • olemaan läsnä hetkessä
  • havaitsemaan tarkemmin omia ajatuksia, tunteita ja kehon viestejä
  • hyväksyvää ja myötätuntoista suhtautumista itseen
  • keinoja stressin vähentämiseen

Mindfulness tarkoittaa hyväksyvää tietoista läsnäoloa ja auttaa meitä havainnoimaan ympäristöä sekä omia ajatuksia, tunteita ja kehon tuntemuksia juuri sellaisina kuin ne ovat. Säännöllinen mindfulness-harjoittelu auttaa vähentämään stressiä ja ahdistusta sekä lisää itsetuntemusta.

Kurssi löytyy MyCourses -alustalta https://mycourses.aalto.fi/course/view.php?id=23144

 Verkkokurssi: Career planning -urasuunnittelutehtävät

MyCourses -alustalta löydät Career Planning –urasuunnittelutehtäviä:

https://mycourses.aalto.fi/course/view.php?id=19069


 Verkkokurssi: Urasuunnittelu - kohti mielekästä työtä

MyCourses -alustalta löydät Urasuunnittelu - kohti mielekästä työtä -materiaalia:

https://mycourses.aalto.fi/course/view.php?id=19783


 Verkkokurssi: Omat vahvuudet

Omat vahvuudet – itseopiskelumateriaalin avulla pääset työstämään omia vahvuuksiasi

Opiskelussa huomio kääntyy usein siihen, mitä ei vielä osata ja mitä kaikkea pitäisi vielä oppia. Kasvaminen ja kehittyminen ovatkin elämän mittainen prosessi. Toisinaan on kuitenkin hyvä pysähtyä aktiivisesti pohtimaan mitä kaikkea jo osaat, missä olet hyvä. Meillä kaikilla on valtavasti vahvuuksia ja potentiaalia, joskus voi tuntua haastavalta kertoa siitä tai löytää omalle osaamiselle sanoja. Tämän Omat vahvuudet -itseopiskelumateriaalin tehtäviä tehdessä pääset aktiivisesti pohtimaan hyviä puoliasi.

Parhaan hyödyn tehtävistä saat irti tekemällä kaikki kuusi tehtävää, mutta ne toimivat irrallisinakin. Aikaa yhteen tehtävään menee n.15 - 30min., riippuen omasta työskentelytahdistasi.

Kurssi löytyy MyCourses -alustalta

https://mycourses.aalto.fi/course/view.php?id=23480

 Verkkokurssi: Stressinhallinta (itseopiskelumateriaali)

Oma stressitila on tärkeä tunnistaa ja löytää itselle sopivat keinot päästä välillä palautumaan.

Pitkäkestoinen stressi voi heikentää hyvinvointiamme monilla eri tavoin. Stressi vaikuttaa usein myös suoriutumiseen opinnoista ja jatkuva, voimakas stressi on yhteydessä heikompaan opintomenestykseen. Tämän itseopiskelumateriaalin tarkoitus on antaa sinulle työkaluja tunnistaa oma stressisi sekä edistää omaa palautumistasi.

Itseopiskelumateriaali koostuu kahdesta pääosiosta ja kolmannesta lisätieto-osiosta:

1. Osiossa "Stressi ja sen tunnistaminen" käymme läpi, mitä stressi on ja kuinka stressin voi tunnistaa. Osiossa kerrotaan, miten stressi voi vaikuttaa kehoon, mieleen, tunteisiin ja toimintaan. Pääset myös pohtimaan, mitkä hälytysmerkit saavat juuri sinut huomaamaan, että stressitasosi on nyt koholla. Osiossa kerrotaan myös stressin yhteydestä vireystilaan ja harjoitellaan oman vireystilan kuulostelua. Lisätietona voit vielä lukea, miten stressi vaikuttaa aivojen toimintaan ja tiedonkäsittelyyn.

2. Osiossa "Palautuminen ja voimavarat" lähdemme harjoitusten avulla tutkimaan omaa stressiäsi, palautumistasi ja voimavarojasi tarkemmin. Aluksi kartoitat, millaisia vaatimuksia stressisi taustalta löytyy. Seuraavaksi tutkailet tarkemmin, millaisia tunteita stressi sinussa aiheuttaa ja onko stressin taustalla kenties elämä, joka ei vastaa omia arvojasi. Harjoituksissa pääset pohtimaan myös, millaisia voimavaroja sinulla on omassa elämässäsi sekä millaisia keinoja käytät arjessasi psykologisen palautumisen edistämiseksi.

Lopuksi-osion kysymykset auttavat sinua kokoamaan yhteen, mitä sinä olet oppinut omasta stressistäsi, palautumisestasi ja omista voimavaroista itseopiskelumateriaalin aikana. Kysymysten avulla hahmotat, pitäisikö sinun vielä palata uudestaan johonkin materiaalin osioista ja mihin stressinsäätelyn osa-alueeseen sinun tulisi jatkossa erityisesti kiinnittää huomiota.

Kurssi löytyy MyCourses -alustalta

https://mycourses.aalto.fi/course/view.php?id=23493