På svenska

Lukuvuosi-ilmoittautuminen

 Lukuvuosi-ilmoittautuminen: Päivämäärät ja ohjeet

Läsnäolevaksi ilmoittautuminen

Sinun tulee lukuvuosittain ilmoittautua opinnoissa läsnä- tai poissaolevaksi. Läsnäolevaksi ilmoittautuneena opiskelijana voit suorittaa opintoja ja valmistua.


 Ohjeet uudelle kandidaattiopiskelijalle

Otettuasi opiskelupaikan vastaan ilmoittaudu Opintopolun OILI-palvelussa läsnäolevaksi ja maksa ylioppilaskunnan (AYY) jäsenmaksu. Halutessasi liittyä myös alasi opiskelijajärjestöön (kiltaan tai ainejärjestöön), maksa samalla yhdistysmaksu, jos yhdistyksesi sellaista perii.

Jos et voi ottaa opiskelupaikkaa vastaan sähköisesti Opintopolussa ja/tai ilmoittautua läsnäolevaksi OILI-palvelussa, ota yhteyttä korkeakouluusi tai lähetä viesti osoitteeseen opiskelijapalvelut@aalto.fi.

Ilmoittautuminen kannattaa tehdä mahdollisimman pian ja viimeistään 30.7.2019, jotta pääset ajoissa mukaan perehdyttämistilaisuuksiin ja tutorryhmiin. Myös Aallon palveluiden käyttäminen, opiskelijanumeron saaminen ja kursseille ilmoittautuminen on mahdollista vasta, kun olet ilmoittautunut läsnäolevaksi.

Voit ilmoittautua ensimmäisenä lukuvuotena poissaolevaksi vain, jos poissaolon syynä on ase- tai siviilipalvelus, äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaa tai se, ettet pysty aloittamaan opintoja sairauden tai vamman takia.

Jos olet saanut opiskelupaikan jo vuonna 2018, mutta ollut ensimmäisen lukuvuoden poissaolevana, tee lukuvuosi-ilmoittautuminen WebOodissa.

Lukuvuosi-ilmoittautuminen on pakollista kaikille tutkinto-opiskelijoille. Jos et ole ilmoittautunut läsnä- tai poissaolevaksi ilmoittautumisajan kuluessa (viimeistään 6.9.2019), menetät opiskeluoikeutesi.

 Ohjeet uudelle maisteriopiskelijalle

Otettuasi opiskelupaikan vastaan ilmoittaudu Opintopolun OILI-palvelussa läsnäolevaksi ja maksa ylioppilaskunnan (AYY) jäsenmaksu. Halutessasi liittyä myös alasi opiskelijajärjestöön (kiltaan tai ainejärjestöön), maksa samalla yhdistysmaksu, jos yhdistyksesi sellaista perii.

Ilmoittautumisaika alkaa 2.5.2019 ja sähköinen ilmoittautuminen on mahdollista 30.7.2019 saakka. Jos et voi ilmoittautua sähköisesti, toimita korkeakoululle kuitti maksetusta ylioppilaskunnan (AYY) jäsenmaksusta (maksu yleisviitteellä). Huomaathan, että maksukuitin maksajana tai informaatiokentässä tulee näkyä opiskelijan nimi, lisäksi tulee näkyä maksun arkistointitunnus. Nimetön tai tunnukseton kuitti ei kelpaa.

Ilmoittautuminen kannattaa tehdä mahdollisimman pian ja viimeistään 30.7.2019, jotta pääset ajoissa mukaan perehdyttämistilaisuuksiin ja tutorryhmiin. Myös Aallon palveluiden käyttäminen, opiskelijanumeron saaminen ja kursseille ilmoittautuminen on mahdollista vasta, kun olet ilmoittautunut läsnäolevaksi.

Voit ilmoittautua ensimmäisenä lukuvuotena poissaolevaksi vain, jos poissaolon syynä on ase- tai siviilipalvelus, äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaa tai se, ettet pysty aloittamaan opintoja sairauden tai vamman takia.

Jos olet saanut opiskelupaikan jo vuonna 2018, mutta ollut ensimmäisen lukuvuoden poissaolevana, tee lukuvuosi-ilmoittautuminen WebOodissa.

Lukuvuosi-ilmoittautuminen on pakollista kaikille tutkinto-opiskelijoille. Jos et ole ilmoittautunut läsnä- tai poissaolevaksi ilmoittautumisajan kuluessa (viimeistään 6.9.2019), menetät opiskeluoikeutesi.

 Ohjeet jatkavalle opiskelijalle

Nämä ohjeet koskevat sinua, jos

  • olet toisen tai sitä useamman vuoden opiskelija,
  • olet saanut opiskelupaikan vuonna 2018 ja ollut ensimmäisen lukuvuoden poissaolevana, tai
  • olet tullut Aalto-yliopistoon siirto-opiskelijana.

Jos olet jo aikaisemmin opiskellut Aalto-yliopistossa, mutta saanut opiskelijavalinnassa uuden opiskelupaikan 1.8.2019 alkavaan koulutukseen, ilmoittaudu uusia kandidaatti- tai maisteriopiskelijoita koskevien ohjeiden mukaisesti.

Ilmoittaudu läsnäolevaksi WebOodissa 2.5. – 6.9.2019 välisenä aikana. Maksa ylioppilaskunnan (AYY) jäsenmaksu ja vapaaehtoinen opiskelijayhdistysmaksu verkkopankkitunnuksilla tai palvelun tukemalla credit/debit-kortilla. Tällöin maksusi ja ilmoittautumisesi kirjautuvat suoraan opiskelijarekisteriin.

Jos joudut olemaan poissa opinnoista ase- tai siviilipalveluksen takia tai äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan pitämisen takia, sinun kannattaa ilmoittautua poissaolevaksi. Edellä mainituista syistä johtuvaa poissaoloa ei lasketa tutkinnon suorittamisaikaan, jos olet ilmoittautunut poissaolevaksi kyseisille lukukausille. Katso tarkemmat tiedot kohdasta Sallittu tutkinnon suorittamisaika.

Huomaathan, että voit valmistua ainoastaan läsnäolevaksi ilmoittautuneena opiskelijana. Et voi valmistua poissaolevana tai kokonaan ilmoittautumatta edes siinä tapauksessa, että olisit suorittanut kaikki tutkintoon vaadittavat opinnot jo aikaisemmin.

Lukuvuosi-ilmoittautuminen on pakollista kaikille tutkinto-opiskelijoille. Jos et ole ilmoittautunut läsnä- tai poissaolevaksi ilmoittautumisajan kuluessa (viimeistään 6.9.2019), menetät opiskeluoikeutesi.

Miten ilmoittaudun, jos minulla ei ole verkkopankkitunnuksia?

Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai tarvittavaa korttia, tulosta WebOodista henkilökohtainen tilisiirtolomake maksua varten. Toimita kuitti maksusta opiskelijapalvelupisteeseen ennen ilmoittautumisajan loppumista, muuten ilmoittautumisesi ei astu voimaan.

Maksukuitissa tulee näkyä arkistointitunnus. Voit toimittaa kuitin sähköpostitse, postitse tai käymällä opiskelijapalvelupisteessä. Jos lähetät kuitin sähköpostitse tai postitse, muista ilmoittaa nimesi ja opiskelijanumerosi.

Miten ilmoittaudun, jos minulla ei ole tunnuksia WebOodiin?

Jos sinulla ei ole tunnuksia WebOodiin, voit maksaa jäsenmaksun seuraavasti:

Handelsbanken 313110-01177934
IBAN FI7831311001177934
BIC/SWIFT HANDFIHH
Saajan nimi: AALTO-YLIOPISTON YLIOPPILASKUNTA
Viitenro: 800 132 (perustutkinto-opiskelijat), tai oma opiskelijanumerosi

Jos sinulla on opiskelijanumero ja se on tiedossasi, voit käyttää sitä maksun viitenumerona. Jos ei, käytä viitenumerona edellä kerrottua yleisviitettä.

Perustutkinto-opiskelijoiden jäsenmaksu (pakollinen, sisältää YTHS:n maksun): koko lukuvuosi 119 e (pelkkä syyslukukausi 58 e, pelkkä kevätlukukausi 61 e)

Tarkista, että viitenumero ja maksettava summa ovat tarkalleen oikein. Maksettavia summia ei saa pyöristää ylös- eikä alaspäin, koska maksujen kohdentaminen perustuu summan tunnistamiseen.

Toimita kuitti maksusta opiskelijapalvelupisteeseen ennen ilmoittautumisajan loppumista, muuten ilmoittautumisesi ei astu voimaan.

Maksukuitissa tulee näkyä arkistointitunnus. Voit toimittaa kuitin sähköpostitse, postitse tai käymällä opiskelijapalvelupisteessä. Jos lähetät kuitin sähköpostitse tai postitse, muista ilmoittaa nimesi ja opiskelijanumerosi.

 Ohjeet jatkotutkinto-opiskelijalle

Uudet jatkotutkinto-opiskelijat toimivat tohtoriohjelmansa antamien ohjeiden mukaisesti.

Jatkavat jatkotutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat läsnäolevaksi WebOodissa 2.5. – 6.9.2019 välisenä aikana. Jos ilmoittautuminen ei onnistu WebOodin kautta, ota sähköpostitse yhteyttä korkeakoulusi opiskelijapalvelupisteeseen.

Lukuvuodesta 2019-2020 alkaen läsnäoleviksi ilmoittautuvien jatkotutkinto-opiskelijoiden tiedot siirretään ACRIS-tutkimustietojärjestelmään.

Lukuvuosi-ilmoittautuminen on pakollista kaikille tutkinto-opiskelijoille. Jos et ole ilmoittautunut läsnä- tai poissaolevaksi ilmoittautumisajan kuluessa (viimeistään 6.9.2019), menetät opiskeluoikeutesi.

Jatko-opiskelijana voit halutessasi liittyä ylioppilaskunnan jäseneksi. Ylioppilaskunnan jäseneksi liittyminen tapahtuu maksamalla vapaaehtoinen ylioppilaskunnan jäsenmaksu ilmoittautumisen yhteydessä, ensisijaisesti WebOodin kautta tai vaihtoehtoisesti käyttäen seuraavia maksutietoja:

Handelsbanken 313110-01177934
IBAN FI7831311001177934
BIC/SWIFT HANDFIHH
Saajan nimi: AALTO-YLIOPISTON YLIOPPILASKUNTA
Viitenro: 900 113 (jatkotutkinto-opiskelijat), tai oma opiskelijanumerosi

Jos sinulla on opiskelijanumero ja se on tiedossasi, voit käyttää sitä maksun viitenumerona. Jos ei, käytä viitenumerona edellä kerrottua yleisviitettä.

Jatkotutkinto-opiskelijoiden jäsenmaksu (vapaaehtoinen): koko lukuvuosi 42 e (pelkkä syyslukukausi 20 e, pelkkä kevätlukukausi 22 e)

Tarkista, että viitenumero ja maksettava summa ovat tarkalleen oikein. Maksettavia summia ei saa pyöristää ylös- eikä alaspäin, koska maksujen kohdentaminen perustuu summan tunnistamiseen.


Poissaolevaksi ilmoittautuminen

Sinun tulee lukuvuosittain ilmoittautua opinnoissa läsnä- tai poissaolevaksi. Vain läsnäolevaksi ilmoittautuneen opiskelijan on mahdollista suorittaa opintoja. Jos ilmoittaudut poissaolevaksi, et voi myöskään suorittaa opintoja.

 Ohjeet poissaolevaksi ilmoittautumiseen

Opinnoissa on suositeltavaa ilmoittautua poissaolevaksi, jos tarkoituksena ei ole suorittaa opintoja. Huomaathan kuitenkin, että tutkinnon suorittamisaika on rajoitettu. Voit olla opinnoista poissaolevana vain tietyn määrän lukukausia ilman, että se vaikuttaa käytettävissäsi olevaan tutkinnon suorittamisaikaan. Sallittu tutkinnon suorittamisaika määräytyy eri tavoin riippuen siitä, mikä on poissaolon syy. Katso tarkemmat tiedot kohdasta Sallittu tutkinnon suorittamisaika.

Lukuvuosi-ilmoittautuminen on pakollista kaikille tutkinto-opiskelijoille. Jos et ole ilmoittautunut läsnä- tai poissaolevaksi ilmoittautumisajan kuluessa (viimeistään 6.9.2019), menetät opiskeluoikeutesi.

Poissaolevaksi ilmoittautuminen ensimmäisenä lukuvuonna

Ensimmäisenä lukuvuonna voit ilmoittautua poissaolevaksi vain laissa (yliopistolaki 39 §) mainituin perustein, eli jos:

  • suoritat asevelvollisuuslain (1438/2007), siviilipalveluslain (1446/2007) tai naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain (194/1995) mukaista palvelua;
  • olet äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaalla; tai
  • olet oman sairauden tai vamman vuoksi kyvytön aloittamaan opintojasi.

Toimita hakemus poissaolevaksi ilmoittautumisesta oman korkeakoulusi opiskelijapalvelupisteeseen. Liitä hakemukseen todistus poissaolon syystä:

  • palvelukseenastumismääräys tai palvelustodistus
  • Kelan todistus äitiys-, isyys- tai vanhempainrahakaudesta tai lääkärintodistus raskaudesta
  • Kelan myönteinen päätös sairauspäivärahasta, tai
  • lääkärintodistus, josta ilmenee kyvyttömyys aloittaa opinnot.

Voit lähettää hakemuksen postitse tai tuoda sen henkilökohtaisesti. Jos olet menossa suorittamaan ase- tai siviilipalvelusta, voit toimittaa hakemuksen liitteineen myös sähköpostitse.

Toimita hakemus liitteineen mahdollisimman pian ja viimeistään 30.7.2019 mennessä, jotta hakemuksesi ehditään käsitellä ennen ilmoittautumisajan päättymistä. Jos hakemustasi poissaolevaksi ilmoittautumisesta ei voida hyväksyä, saat tiedon asiasta ja ohjeen ilmoittautua läsnäolevaksi.

Jos sinulla on laissa mainittu peruste ilmoittautua poissaolevaksi opintojen ensimmäisenä lukuvuonna ja tämä peruste ajoittuu aikavälille 1.8.2019 – 31.7.2020, voit halutessasi ilmoittautua poissaolevaksi koko lukuvuodeksi. Huomaathan kuitenkin, että poissaolo voi vaikuttaa käytettävissä olevaan tutkinnon suorittamisaikaan:

  • Jos olet poissaolevana ase- tai siviilipalveluksen tai äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan takia ja syy ajoittuu sekä syys- että kevätlukukaudelle, poissaolo ei vaikuta tutkinnon suorittamisaikaan.
  • Jos olet poissaolevana ase- tai siviilipalveluksen tai äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan takia ja syy ajoittuu ainoastaan syys- tai kevätlukukaudelle, toinen lukukausi kuluttaa käytössäsi olevia poissaololukukausia.
  • Jos olet poissaolevana oman sairauden tai vamman takia, poissaolo alkaa heti kuluttaa käytettävissä olevia poissaololukukausia. Sillä ei ole merkitystä, oletko poissaolevana vain yhden lukukauden vai koko lukuvuoden.

Poissaolevaksi ilmoittautuminen ensimmäisen lukuvuoden jälkeen

Ilmoittaudu poissaolevaksi WebOodissa 2.5. – 6.9.2019 välisenä aikana. Jos sinulla ei ole Aalto-tunnuksia, voit tehdä poissaoloilmoittautumisen sähköpostitse opiskelijapalvelupisteeseen.

Sallittu tutkinnon suorittamisaika

Tutkinnon suorittamisaika on rajoitettu. Voit olla opinnoista poissaolevana vain tietyn määrän lukukausia ilman, että se vaikuttaa käytettävissäsi olevaan tutkinnon suorittamisaikaan. Sallittu tutkinnon suorittamisaika määräytyy eri tavoin riippuen siitä, mikä on poissaolon syy.

 Tutkinnon suorittamisajan määräytyminen

Yliopistolain 40 § mukaan tavoitteellinen tutkinnon suorittamisaika on kandidaatin tutkinnossa 3 lukuvuotta ja maisterin tutkinnossa 2 lukuvuotta. Yliopistolain 41 § mukaan opiskelijalla on oikeus suorittaa tutkinnot viimeistään kahta vuotta niiden yhteenlaskettua tavoitteellista suorittamisaikaa pitemmässä ajassa (yhteensä 7 lukuvuotta). Pelkkä maisterintutkinto on oikeus suorittaa viimeistään kahta vuotta sen tavoitteellista suorittamisaikaa pitemmässä ajassa (yhteensä 4 lukuvuotta).

Tutkinnon suorittamisaikaan ei kuitenkaan lasketa poissaoloa, joka johtuu

  • asevelvollisuuslain, siviilipalveluslain tai naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain mukaisen palvelun suorittamisesta, tai
  • äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan pitämisestä.

Tutkinnon suorittamisajan pidentäminen edellä mainituista syistä johtuvan poissaolon perusteella edellyttää, että olet ilmoittautunut poissaolevaksi kyseisille lukukausille.

Tutkinnon suorittamisaikaan ei lasketa myöskään muuta enintään kahden lukukauden pituista poissaoloa, jonka ajaksi opiskelija on ilmoittautunut hyväksytysti poissaolevaksi (ennen 1.8.2015 opintonsa aloittaneilla enintään neljä lukukautta). Tämän jälkeen myös poissaolevaksi ilmoittautuminen kuluttaa jäljellä olevaa tutkinnon suorittamisaikaa.

Sairaudesta tai vammasta johtuva poissaolo ei pidennä käytettävissä olevaa tutkinnon suorittamisaikaa, vaan kuluttaa käytössä olevia poissaololukukausia. Näin on siitä huolimatta, että sairauden tai vamman takia on mahdollista ilmoittautua poissaolevaksi myös opintojen ensimmäisenä lukuvuotena. Jos et pysty aloittamaan opintojasi tai suorittamaan niitä sairauden tai vamman takia, voit ilmoittautua poissaolevaksi enintään kahden lukukauden ajaksi ilman, että tutkinnon suorittamisaikasi alkaa kulua. Voit kuitenkin vedota sairauden tai vamman vaikutukseen opintojen suorittamiseen, jos joudut hakemaan opinnoillesi lisäaikaa.

Voit hakea opinnoille lisäaikaa, jos et ehdi suorittaa tutkintoasi sille annetussa suorittamisajassa.

Ilmoittautumistiedon muuttaminen kesken lukuvuotta

Ilmoittautumisaika lukuvuodelle 2019-2020 on 2.5. – 6.9.2019. Sinun kannattaa ilmoittautua läsnä- tai poissaolevaksi koko lukuvuodelle. Kevätlukukaudelle on kuitenkin myös erillinen ilmoittautumisaika, jonka aikana pystyt tarvittaessa muuttamaan ilmoittautumistietojasi.

Kevätlukukauden 2020 ilmoittautumisaika on 25.11.2019 – 10.1.2020.

 Ohjeet ilmoittautumistiedon muuttamiseen

Ilmoittautumisaikojen ulkopuolella ilmoittautuminen on mahdollista muuttaa poissaolevasta läsnäolevaksi, mutta ei läsnäolevasta poissaolevaksi. Ilmoittautumisaikojen ulkopuolella ilmoittautuminen tai ilmoittautumistietojen muuttaminen tehdään aina korkeakoulun opiskelijapalvelupisteessä.

Ilmoittautumistiedon muuttaminen ensimmäisenä opiskeluvuonna

Jos olet ilmoittautunut poissaolevaksi koko lukuvuodelle, mutta haluat olla poissa vain syyslukukauden 2019, sinun tulee muuttaa kevätlukukauden 2020 ilmoittautuminen läsnäoloksi kevään ilmoittautumisaikana oman korkeakoulusi opiskelijapalvelupisteessä. Tätä varten tarvitset maksukuitin ylioppilaskunnan (AYY) kevätlukukauden jäsenmaksusta (maksu yleisviitteellä).

Jos olet ilmoittautunut läsnäolevaksi koko lukuvuodelle, mutta haluat olla poissaolevana kevätlukukauden 2020, sinun tulee muuttaa kevätlukukauden ilmoittautuminen poissaoloksi kevään ilmoittautumisaikana toimittamalla poissaololomake liitteineen oman korkeakoulusi opiskelijapalvelupisteeseen. Voit hakea kevätlukukauden osalta ylioppilaskunnan jäsenmaksun palautusta.

Ilmoittautumistiedon muuttaminen ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen

Voit muuttaa poissaoloilmoittautumisen läsnäoloksi ilmoittautumisaikana WebOodin kautta.

Läsnäoloilmoittautumisen muuttaminen poissaoloksi on mahdollista ilmoittautumisaikana korkeakoulun opiskelijapalvelupisteessä. Voit hakea ylioppilaskunnan jäsenmaksun palautusta ylioppilaskunnalta.

Opiskeluoikeuden menettäminen lukuvuosi-ilmoittautumisen laiminlyönnin seurauksena

Lukuvuosi-ilmoittautuminen on pakollista kaikille tutkinto-opiskelijoille. Jos et ole ilmoittautunut läsnä- tai poissaolevaksi ilmoittautumisajan kuluessa (viimeistään 6.9.2019), menetät opiskeluoikeutesi (yliopistolaki 39 § ja 43 §). Lukuvuosi-ilmoittautumisen laiminlyöneellä ei ole oikeutta suorittaa opintoja.

Opiskeluoikeuden palauttamisen hakeminen

Lukuvuosikalenteri 2018-2020

 Lukukausien ja periodien päivämäärät

Syyslukukausi 2019

Periodi/Arviointijakso

Aika                    

Viikot

1.arviointijakso ja orientaatio

2.9. – 6.9.2019

36

I periodi ja arviointiviikko

9.9. – 25.10.2019

37 – 43

II periodi ja arviointiviikko

28.10. – 13.12.2019

44– 50

2. arviointijakso

16.12. – 3.1.2020

51- 1

Kevätlukukausi 2020

Periodi/Arviointijakso

Aika                    

Viikot

III periodi ja arviointiviikko

7.1.2020 – 21.2.2020

2 – 8

IV periodi ja arviointiviikko

24.2. – 10.4.2020

9 – 15

V periodi: monimuotoperiodi**

13.4. – 29.5.2020

16 – 22

Kesäopetus ohjeistetaan erikseen.

 **Monimuotoperiodi, jonka aikana opetus voidaan toteuttaa eri tavoin, esim.

  • Kuusi viikkoa opetusta, sisältäen osaamisen arvioinnin.
  • Eri pituisia intensiivijaksoja.
  • Projektikurssi, joka alkaa kontaktiopetuksella, ja jatkuu kesäprojektina.

Lukuvuosikalenteri 2020-2021

Syyslukukausi 2020

Periodi/ArviointijaksoAikaViikot
1.arviointijakso ja orientaatio* 31.8.–4.9.202036
I periodi ja arviointiviikko 7.9.–23.10.2020 3743
II periodi ja arviointiviikko26.10.–11.12.20204450
2. arviointijakso 14.12.–18.12.202051

Kevätlukukausi 2021

Periodi/ArviointijaksoAikaViikot
III periodi ja arviointiviikko11.1.–26.2.202128
 IV periodi ja arviointiviikko1.3.–16.4.2021915

V periodi: monimuotoperiodi, jonka aikana opetus voidaan toteuttaa eri tavoin, esim.

  • 6 viikkoa opetusta, sisältäen osaamisen arvioinnin
  • eri pituisia intensiivijaksoja
  • Projektikurssi, joka alkaa kontaktiopetuksella, ja jatkuu kesäprojektina
  • Kesäkoulut
19.4.–4.6.202116-22
Kesäopetus ohjeistetaan erikseen.


Lukuvuosikalenteri 2018-2019


 Syyslukukausi 2018

Periodi/ Arviointijakso
Arviointiviikko on aina periodin viimeinen viikko

Aika                    

Viikot

Kesäopetusjakso

1.6. – 31.8.2018

22 – 35

1. arviointijakso ja orientaatio

3.9. – 7.9.2018

36

I periodi ja arviointiviikko

10.9. – 26.10.2018

37 - 43

II periodi ja arviointiviikko

29.10. – 14.12.2018

44 - 50

2. arviointijakso (uusintatenteille)

17.12.2018 – 4.1.2019

51 - 1

 Kevätlukukausi 2019

Periodi/Arviointijakso

Aika                    

Viikot

III periodi ja arviointiviikko

7.1. – 22.2.2019

2-8

IV periodi ja arviointiviikko

25.2. – 12.4.2019

9-15

V periodi: monimuotoperiodi**

15.4. – 31.5.2019

16 – 22

Kesäopetus ohjeistetaan erikseen.

**Monimuotoperiodi, jonka aikana opetus voidaan toteuttaa eri tavoin, esim.

  • Kuusi viikkoa opetusta, sisältäen osaamisen arvioinnin.
  • Eri pituisia intensiivijaksoja.
  • Projektikurssi, joka alkaa kontaktiopetuksella, ja jatkuu kesäprojektina.

Kurssi-ilmoittautumisajat

  • Kurssi-ilmoittautuminen alkaa 28 päivää ennen periodin alkua ja sulkeutuu JOKO 7 päivää ennen  tai jälkeen periodin alkun. Tarkasta Oodista kumpaa rajaa ohjelmasi käyttää.
  • Ilmoittautumisajoissa voi olla poikkeuksia. Katso aina poikkeukset WebOodista.


Lukuvuosi 2019 - 2020 periodit

Kurssi-ilmoittautuminen
AlkaaLoppuu
SyyslukukausiI periodi12.8.201916.9.2019
II periodi30.9.20194.11.2019
KevätlukukausiIII periodi10.12.201914.1.2020
IV periodi27.1.20202.3.2020
V periodi16.3.202020.4.2020

Opintoihin liittyvät hakuajat lukuvuonna 2019-2020

Hakuajat Aalto-yliopiston kursseille ja sivuineisiin: katso ohjeet.

Hakuajat JOO-opintoihin ja muiden yliopistojen opintoihin: katso ohjeet

Hakuajat vaihtoon: katso ohjeet

Opinnäytteen tekoon liittyvät päivämäärät

Katso opinnäytteisiin liittyvät tärkeät päivämäärät ja mahdolliset oman pääaineesi tai ohjelmasi tarkentavat ohjeet ohjelmasi sivulta Opinnäytteen tekeminen.

Lukuvuoden 2019-2020 valmistumispäivämäärät

Katso valmistumisohjeet ja päivämäärät Valmistuminen-sivulta.

Apurahojen hakuajat Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa

ARTSin yleisten apurahojen hakuajat ovat vuosittain 31.3., 9.9. ja 13.12. klo 15:00 mennessä. Jos viimeinen hakupäivä on lauantai tai pyhäpäivä, hakuaika päättyy seuraavana arkipäivänä klo 15.00.

Osalla laitoksista on omia apurahojaan. Katso oman laitoksesi apurahat alta.


 Arkkitehtuurin laitos

Arkkitehtuurin stipendit 2018 – hakuilmoitus / Architecture scholarsip funds 2018 - announcement

Hakuilmoitus 2018 / Announcement 2018

Arkkitehtuurin laitoksen stipendien haku on auki - haettavana ovat kolmen eri rahaston stipendit:
Application time is open - the scholarships of three different funds are available as following

  1. 1. Annikki Paasikiven stipendin hakulomake / Annikki Paasikivi scholarship application form (for the students of the Department of Architecture (architecture, landscape architecture and CS architecture)
  • 2. Väinö Vähäkallion stipendin hakulomake (syyslukukauden 2013 aikana, tai sen jälkeen valmistuneet arkkitehdit/maisema-arkkitehdit) / Väinö Vähäkallio scholarship application form (architects, landscape architects, CS Architects graduated in the autumn term of 2013, or afterwards)
  •  
  • 3. Arkkitehtien matka-apurahaston stipendin hakulomake  (syyslukukauden 2015 aikana, tai sen jälkeen valmistuneet) arkkitehdit/maisema-arkkitehdit) / Application form architects' travel fund scholarships (architects, landscape architects, CS Architects for the graduates in the autumn term of 2015 or afterwards.

Hakemukset palautetaan liitteineen viimeistään, 5.9.2018 osoitteella / Applications with attachments should be deliver at the latest on 5.9.2018 to:

Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
Arkkitehtuurin laitos, Väre
Sanna Tekonen
Otaniementie 14, 02150 Espoo
PL 31000

Hakemuksia ei oteta vastaan sähköisessä muodossa / Applications will not be received electronically

 Taiteen laitos

Department of Art Research and Artistic Activities and Express Grants for BA and MA Students

The Department of Art gives grants to facilitate research, artistic and creative practices consistent with the aims and goals of the Department. Priority is given to enable participation in peer- reviewed research and artistic events and forums, and for publishing the outcomes of students’ work. The grants are meant for bachelor and master students, and teams of students from the Department of Art, for expenses such as travel, materials, registration fees, or translation services. No working grants for applicants are allowed. Grants may, however, be used to pay for services from companies. Grants may not be used for thesis production or publication, nor for any related activities normally paid for from programs (ViCCA, Art Education or NoVA, for example).

Grants application and decisions are made four times per year. Students who have received a grant may apply for additional grants only after having submitted a final report.

The application must be made in English and include the following: 1. A completed application form

2. A written narrative/description (no more than one A4 page) of the aims and goals, including the relationship to your studies or thesis and how the grant helps you complete 55 cr (or more) per year (please discuss this in advance with

your program head). When applying for an exhibition or presentation at a conference, there must be a detailed description including the venue, and a statement of the significance of the project for the Department, and letter of acceptance.

3. An accurate overall budget and a budget plan

4. A letter of recommendation from a full time faculty member from the Department of Art.

5. Additional materials: Documentation/notification and if you have been accepted to present your work at a conference

or symposium; Letter of invitation if you have been invited to give a talk or present your artwork, etc.

All application materials shall be addressed to Members of the Executive Committee of the Department of Art, and submitted

digitally to the assistant controller: tommi.paunikoski@aalto.fi

The deadline for the submission of grant applications are 31.1., 30.4., 30.9. and 30.11.2018

Applications with any missing or incomplete documents, or submitted beyond the deadline, will not be considered. Other important things to consider:

You should apply for other funding sources, including ARTS Grants, prior to this application and include any funds awarded in your application.

By applying a grant you give a permission to publish and promote your project and include your name in various documents and venues

The grant process may take some time and decisions are final and will not be reconsidered.

If not otherwise agreed, the grants will be paid against receipts. Grants can be paid in advance, but original receipts are required. If receipts are not given or acceptable, you will have to reimburse the Department.

Grants range in the funding awarded, and the total amount of available funding in the Department of Art is determined each year.

Reporting

The grant has to be reported no later than 30 days following the use of the funds. The report should be 2-3 pages,

written in English, and submitted digitally to assistant controller Tommi Paunikoski via email: tommi.paunikoski@aalto.fi The report must include:

1. A description of the main activities and outcomes of the funding;

2. an assessment of the impact; and all documentation surrounding the activities (copy of conference proceeding; high-

quality photos of exhibition; documentation of event; letter of publication; etc

3. All original receipts.


Department of Art Research Grants for Doctoral Students

The Department of Art (DoA) gives research grants to doctoral students studying the DoA to facilitate research

presentations and publications, and significant artistic practices that are consistent with the aims and goals of the Department. Priority is given to enable participation in presenting peer- reviewed research and artistic work in various forums, such as international conferences, and for publishing the outcomes of doctoral students’ work The grants are meant for expenses such as travel, lodging, materials, registration fees, or translation services but does not include per diem. No working grants for applicants are allowed and grants will not be given to attend conferences or workshops without specific invitations or acceptance of peer-reviewed work.

All students must apply for other sources of funding (ex: ARTS grant) prior to application for the DoA grant, or in conjunction with the application. If other sources of funding are obtained, the DoA grant will either be canceled or the costs invoiced to the recipient and paid back to the DoA.

Grants application and decisions are made four times per year. Students who have received a grant may apply for additional grants only after having submitted a final report.

The application must be made in English and include the following: 1. A completed application form

2. A written narrative/description (no more than one A4 page) of the aims and goals, including the relationship to your studies and if you will receive study credits (please discuss this in advance with your program head). When applying

for a peer-reviewed presentation at a conference, there must be a detailed description including the venue, and a statement of the significance of the project for the Department, and a copy of the acceptance letter, or letter of invitation.

3. An accurate overall budget and a budget plan.

4. A letter of recommendation from your doctoral supervisor

5. A statement of the other funding sources you have applied for, and the dates of notice.

All application materials shall be addressed to Members of the Executive Committee of the Department of Art, and submitted digitally to the assistant controller: tommi.paunikoski@aalto.fi 

The deadline for the submission of grant applications are 31.1., 30.4., 30.9. and 30.11.2018

Applications with any missing or incomplete documents, or submitted beyond the deadline, will not be considered. Other important things to consider:

By applying a grant you give a permission to publish and promote your project and include your name in various documents and venues

The grant process may take up two months and decisions are final and will not be reconsidered.

If not otherwise agreed, the grants will be paid against receipts. Grants can be paid in advance, but original receipts are required. If receipts are not given or acceptable, you will have to reimburse the Department.

Grants range in the funding awarded, and the total amount of available funding in the Department of Art is determined each year.

Reporting

The grant has to be reported no later than 30 days following the use of the funds. The report should be 2-3 pages,

written in English, and submitted digitally to assistant controller Tommi Paunikoski via email: tommi.paunikoski@aalto.fi  The report must include:

1. A description of the main activities and outcomes of the funding;

2. An assessment of the impact; and all documentation surrounding the activities (copy of conference proceeding; high-

quality photos of exhibition; documentation of event; letter of publication; etc.; and

3. All original receipts.


A completed application form

 Muotoilun laitos

Design club apuraha

Hakuaika 15.01. - 7.5.2018

Design Club apurahaa voivat hakea kaikki Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun MA-opiskelijat ja tohtorikoulutettavat. Apurahahakijana voi olla myös työryhmä.

Apuraha myönnetään taiteen ja suunnittelun liiketoimintamahdollisuuksien vahvistamiseen. Apurahalla tuetaan lupaavia avauksia, jotka luovat edellytyksiä uudelle ja innovatiiviselle taiteen ja muotoilun osaamisen hyödyntämiselle.

Design Club on Designmuseon hallinnoima yritysyhteisö ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun yhteistyökumppani. Se auttaa yrityksiä uudistumaan ja tarjoaa areenan luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia muotoilun avulla. Apuraha on kiinteä osa sen toimintaa. Design Club seuraa apurahan saaneita projekteja ja avaa tekijöille tilaisuuden esitellä projekteja yritysyhteisölle.

Apurahan kriteerit 

Uniikkius - ennennäkemätön konsepti, ratkaisu, palvelu tai tuote

Avartavuus - lisää ymmärrystä taiteen tai muotoilun hyödyntämisestä yrityksissä tai julkisella sektorilla

Skaalattavuus tai monistettavuus – liiketoiminnallinen potentiaali

Hakeminen

Apurahaa haetaan oheisella lomakepohjalla:

DC apuraha hakemuspohja.pdf

Hakemuksen liitteinä tulee olla:
• Tarkempi selvitys projektista ja aikataulusta
• Budjetti
• Opintosuoritusote
• CV (max 1 sivu A4)

Apurahaa on jaossa 10 000 euroa. Jaettava summa voidaan jakaa yhdelle tai useammalle projektille. Tukisäätiö pidättää itselleen oikeuden olla jakamatta koko summaa. Apurahan saajat valitsee raati, johon kuuluu kaksi edustajaa Designmuseosta, kaksi ARTS tukisäätiöstä ja yksi Design Clubin jäsenistöstä.

Apurahaa haetaan oheisella lomakepohjalla: DC apuraha hakemuspohja.pdf.

Ilmoitathan hakemuksessasi, onko hakemuksessa esitelty projekti osa opintojasi, vai niistä erillinen.

Allekirjoitetut hakemukset liitteineen toimitetaan 07.05.2018 klo 15:00 mennessä sähköisesti (pdf-muodossa) osoitteeseen minna.latva-salo@aalto.fi. (poistetaan mahdollisuus postittaa) tai postitse:

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tukisäätiö

Minna Latva-Salo

Hämeentie 135 A (dekaanin toimitilat)

00560 Helsinki

Department of Design grants

General information:

•PURPOSE: Department of Design gives grants to facilitate research, art, creative practice and learning dealing with design. Priority is given to enable participation to peer reviewed research and artistic events and forums for publishing the outcomes.

•WHO CAN APPLY: The grants are meant for the students and hourly paid teachers of the department and for teams having a member from the previously mentioned groups.

• ELIGIBLE EXPENSES: The grants are meant for research and creative practice related expenses such as but not limited to travel, materials, registration fees, or language (translation, transcription, proofreading) services. Grants cannot be used for staff salary payments or as student scholarship.

• HOW TO APPLY: The applicants should complete an application from link:

https://link.webropolsurveys.com/S/2A74A09199A6F537

and add there requested attachments. You will not receive a confirmation e-mail after sending the application.

• GRANTS DECISIONS: We will send your result by e-mail within few months after the application deadline.

• EVALUATION CRITERIA: Those applications that meet eligibility criteria will be evaluated and ranked based on their quality. Grants will be awarded following this rank order based on the availability of funding allocated for the specific application round.


Specific terms:

• If you are a Bachelor or Master student, please indicate in your application weather the project is related to your studies of which you will get study credits. Please negotiate with and get confirmation from your program head if your project could be credited prior to making application.

• By applying for a grant, you give permission to the Department of Design to publish your name and project information on the departmental webpage and other public media as necessary.

• The grant process from the application deadline to announcement of the results takes maximum two months. Applicants cannot apply for the same expense items more than once.

• Grant decisions are final and will not be commented.

• Grants are offered four times annually. Application deadlines are 15.02, 15.05, 15.08, and 15.11.

• If not otherwise agreed, the grants will be paid against receipts (see reporting requirements below). 

• The total amount of funds granted is decided annually.


Reporting requirements:

By accepting the grant, the applicant agrees to meet the following reporting requirements:

• A report has to be submitted to grants-design@aalto.fi no later than one month after the grant has been used.

• The report should consist of 5-10 sentences summarizing how the grant has been used including all main information related to the use of the grant (e.g. name of the conference, location of the exhibition, outcomes, etc.)

• The report should include 2-3 good quality photos documenting activities and work related to the use of the grant with additional text as relevant (e.g. the credentials of the photographer, the use rights, etc.). The photos will be archived in the Department of Design and it is the applicant’s responsibility to make sure the use rights allow the Department to use them for relevant purposes.

• The report should also include the original receipts for each expense item related to the grant.

• The report shall be submitted to: grants-design@aalto.fi

Pääaineiden tarkentavia valmistumiseen liittyviä päivämääriä


 Arkkitehtuuri


 Elokuvataiteen pääaineet

Kesäkuun 2018 publiikissa valmistuville opinnäytetyön palautus 19.4.2018 mennessä.

Vko 20 opinnäytetöiden esittelyt (tarkennetaan myöhemmin)

 Kuvataidekasvatus


 Lavastustaiteen pääaineet


 Muoti


 Muotoilu


 Sisustusarkkitehtuuri


 Visuaalisen viestinnän muotoilu

-     Opinnäytetyö on jätettävä tarkastettavaksi vähintään kaksi kuukautta ennen suunniteltua valmistumispäivää

  • poikkeuksena syyskuulle 29.9.2017 suunniteltu valmistuminen, jolloin opinnäytetyön voi toimittaa arvioitavaksi maanantaina 14.8.2017
  • elokuussa 2017 valmistumaan aikovien on tullut arvioituttaa opinnäytetyönsä jo kevätlukukauden 2017 puolella
  • joulukuun 2017 publiikissa valmistumaan aikovien on jätettävä opinnäytetyö arvioitavaksi viimeistään maanantaina 23.10.2017

  • kesäkuun 2018 publiikissa valmistumaan aikovien on jätettävä opinnäytetyö arvioitavaksi viimeistään maanantaina 23.4.2018

-     Opinnot on käytävä läpi opintokoordinaattorin kanssa viimeistään viikkoa ennen tutkintotodistuksen tilaamista

-     Tutkintoon sisällytettävien opintojen on hyvä olla rekisterissä tutkintotodistusta tilatessa, ehdottomasti viimeistään kaksi viikkoa ennen suunniteltua valmistumispäivää

-     Opinnäyte-esittelyt pidetään

  • syyslukukaudella 2017: ke 13.9. ja ke 15.11.
  • kevätlukukaudella 2018: ke 21.2. ja ma 14.5.